The Changing Image of Batman in Comic Books and Movies

Abstract
Celem tej pracy jest opisanie ewolucji przedstawiania postaci Batmana w komiksie i filmach produkcji wytworni Warner Bros. oraz przeanalizowanie przyczyn owych zmian. Praca skupia się na wpływie przemian społecznych, politycznych, ekonomicznych, historycznych oraz kulturalnych na popkulturę, a szczególnie na postać Mrocznego Rycerza. W pierwszym rozdziale analizowane są przede wszystkim serie komiksów skupiające się na postaci Batmana oraz jego relacjach z otoczeniem (Batman, Batman and Robin, Batman, Inc., Shadow of the Bat, itd.), mieszczące się w nurcie głównego continuum i mające miejsce w świecie opisywanym jako Earth-One, a później New Earth. Nie uwzględnia on komiksów spoza głównej narracji o bohaterze, mających miejsce w światach alternatywnych, dotyczących innych postaci ze świata DC lub będących jednorazowymi eksperymentami z postacią, jak np. w serii Elseworlds. W rozdziale opisywana jes 74-letnia historia oraz ewolucja bohatera, ukazując mnogość osobowości Batmana, zależnych od mód, wizji redaktorów i artystów, oraz od wymogów czytelników oraz opisując elastyczność tego superbohatera, który przechodzi zupełną metamorfozę co około dziesięć lat, by dorównać szybko przeobrażającej się współczesności. Drugi rozdział analizuje filmy nakręcone przez trzech reżyserów: Tima Burtona, Joela Schumachera oraz Christophera Nolana, opisując procesy ich powstania, powody stojące za decyzjami o wizji bohatera w danej serii, reakcje krytyków i publiczności, oraz mniej lub bardziej bezpośrednie wpływy wydarzeń historycznych oraz ogólnej kondycji Ameryki w czasie ich powstawania. Wcześniejsze filmy i seriale, z racji ich niewielkiej wartości dla mitologii Batmana, są omówione w rozdziale pierwszym w kontekście ich wpływu na komiksy. Postać Batmana, będącego jednym z niewielu komiksowych superbohaterów cieszących się nieprzerwanym życiem od czasów drugiej wojny światowej, jest bardzo dobrą podstawą do analizy przemian społeczeństwa amerykańskiego i ich wpływu na popkulturę. Co więcej, fakt, że jest zwykłym człowiekiem, oraz mroczna aura towarzysząca mu, z przerwami, od momentu powstania, sprawia, że jest ciekawszym obiektem interpretacji niż jego koledzy i koleżanki będący potomkami bogów i kosmitów, przez co są mniej związani z ludzkimi dylematami i bolączkami. Ponadto, dzięki swojemu człowieczeństwu, traumatycznej historii oraz podatności na zmiany wynikające z potrzeb czasów, może być on przedmiotem interpretacji przez wielorakie perspektywy. Uniwersalny i artystyczny wymiar takich dzieł jak “Mroczny Rycerz Powraca” Franka Millera czy “Zabójczy żart” Alana Moore'a czynią z niego jedną z najważniejszych fikcyjnych postaci naszych czasów.
Description
Keywords
Citation